I Solisti del Vento
Producties
...

De vliegende Hollander

naar 'Der fliegende Holländer' van Richard Wagner

arrangement van Daniel Capelletti

Na het eclatante succes van 'Don G.', een adaptatie van W. A. Mozarts 'Don Giovanni', bundelen Theater Taptoe en I Solisti del Vento opnieuw hun krachten. Wagners magistrale Gesammtkunstwerk wordt uitgepuurd tot een fascinerende muziek-theatervoorstelling voor iedereen vanaf 12 jaar.

'Der fliegende Holländer' is een verhaal over de kracht van mens en zee - liefde, hoop en twijfel - illusie en desillusie.

Mmv/ism

coproducent: Theater Taptoe 

educatief omkaderd en ondersteund door de Vlaamse Opera

Uitvoerders
I Solisti del Vento olv Francis Pollet

ensemble: fluit/piccolo, hobo/althobo, klarinet/basklarinet, fagot, 2 hoorns, trompet, trombone, cello, contrabas, harp, accordeon en percussie

Theater Taptoe

Luk De Bruyker, Dirk De Strooper, Emilie De Rood (Senta), Wim Van de Vyver en Roel Bouquet - spel

Mannenkoor

Gijs Van der Linden, Koen Laukens, Joris Derder, Peter Van Damme, Philippe Souvagie, Yu-Hsian Shieh

muzikale bewerking Daniel Capelletti

muzikale leiding Francis Pollet

spelleiding Vincent van den Elshout

dramaturgie Johan Thielemans

concept en scenografie Luk De Bruyker en Dirk De Strooper

decor Wim Van De Vyver

lichtontwerp Alain Ongenaet
poppen Michaela Bartonova en Martin Kadlec

De voorstelling duurt 75 minuten.

Download de educatieve map (aanmaak Vlaamse Opera)

Voorstellingen seizoen 2009-2010

zo 31 januari 2010, 17.00u Aalst (B), CC De Werf
zo 21 februari 2010, 14.30u Alkmaar (NL), Theater De Vest
do 25 februari 2010, 20.00u Herentals (B), CC 't Schaliken
zo 28 maart 2010, 14.30u Deventer (NL), Schouwburg grote zaal
do 8-15 april 2010, Berlijn (D), Neuköllner Oper
do 22 april 2010, 20.15u Zwolle (NL) Theater de Spiegel

Uit de pers
Speelse Wagner streelt oog en oor in Gentse Opera
… “Het decor is sober: een havenkade, een schip, veel zeildoek en scheepstouw...
Luk De Bruycker en Dirk De Strooper gebruiken dit decor echter maximaal. Ze slepen ons mee in een geslaagde mix van acteurs, poppen, speciale effecten en een spel van licht en schaduw. Geluidseffecten, traditioneel vooraf opgenomen of minstens toch verstopt voor het publiek, maken hier integraal deel uit van de opvoering en vervangen ten dele zelfs het vioolwerk.” … “Niets dan lof overigens voor Daniel Capelletti die het arrangement neerzette voor harmonie, uitgebreid met accordeon, harp en een klein koor. Het werd virtuoos uitgevoerd door I Solisti del Vento.”… “aanrader, deze tweede samenwerking (na Don G.) tussen Theater Taptoe en I Solisti del Vento” …
De Gentenaar (B)

Wagner, maar dan leuk! De Haagse Courant (NL)

De Vliegende Hollander is een voorstelling van subtiliteit en ongelofelijke precisie De Leeuwarden Courant (NL)

Wagners Vliegende Hollander wordt onroerend tot leven gebracht met vakkundig poppenspel… Het zou niet slecht zijn het hele operarepertoire op deze manier gebracht te krijgen Financieel Dagblad (NL)

Toelichting

Eén van de meest begeesterende kenmerken van het muzikale leven in de tweede helft van de 18de eeuw was de muziek geschreven voor blazersensembles, de zogenaamde 'Harmonie-musik'. Deze ensembles bestonden meestal uit 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns en contrabas en beschikten over een vrij uitgebreid repertoire van zowel originele werken van o.m. Hayden, Mozart, Beethoven, ... alsook van een groot aanbod van boeiende bewerkingen van orkestmuziek, populaire opera's en oratoria. I Solisti wil deze traditie verder zetten en experimenteren met de toepassing van het Harmoniemusik-concept op het romantische operarepertoire.

Waarom "De Vliegende Hollander"? In de eerste plaats is het onderwerp van de Vliegende Hollander uitermate geschikt voor een scenische bewerking voor figurentheater en blazersensemble.

Bovendien, daar waar Mozart de klassieke operacomponist bij uitstek is, staat Richard Wagner model voor de Duitse romantische opera. Het muzikaal thematisch materiaal leent zich uitstekend tot het herwerken van de opera tot een nieuw en origineel concept waarin de blaasinstrumenten, en zeker de koperblazers, een belangrijke rol spelen. Veel muzikale hoogtepunten in de orkestpartituur situeren zich immers in de blazerspartijen.

arrangement

I Solisti del Vento gaf aan Daniel Capelletti de opdracht om de orkestratie van de "Vliegende Hollander" te reduceren en te herwerken voor een 13-koppig ensemble en een mannenkoor.

Het gebruik van de aanverwante instrumenten, van het accordeon en van de harp, laten Capelletti toe om het kleurenpallet van die Harmonie uit te breiden. Het koor en de kopersectie doen de storm in al zijn hevigheid losbarsten. Cello en contrabas ondersteunen de melodie-instrumenten in de "Unendliche Melodie"-lijnen. Daarnaast gebruiken we het aloude effecteninstrumentarium, ook terug te vinden in Wagners partituur: donderplaten, wind- en regenmachines enz.

Het arrangement van Daniel Capelletti bouwt verder op het klankidioom van 'die Harmonie'. In de meeste historische bewerkingen van opera's uit de klassieke en vroegromantische periode lag het accent logischerwijze op het bewerken van van de ouverture van bekende aria's en marcia's.

De uitdaging bij 'Der Fliegende Holländer' van Richard Wagner bestaat erin om de lange romantische opera in drie aktes om te vormen tot één gebundeld muzikaal geheel, waar plaats en ruimte is voor alle dramatische elementen en voor de 'Unendliche Melodie', zo typisch aan de muziek van Wagner.

scenografisch concept

Het scenografisch uitgangspunt van Luk De Bruyker en Dirk De Strooper is de sterke gelijkenis tussen de machinerieën van een zeilschip en het theater. De theatermachinerieën deden hun intrede in het theater met de enscenering van de barokopera's in de 17de eeuw. De architecten van deze theaters leenden ontzettend veel technieken bij de scheepsbouw. Er zijn bijvoorbeeld paralellen tussen het hijsen van de zeilen en het optrekken van de doeken van het theater, het leggen van knopen, het gebruik van katrollen.

De basisscenografie is de theatertoren in ongebruikte vorm. Naarmate het drama van 'De Vliegende Hollander' evolueert, krijgen de theaterdoeken ook letterlijk méér wind in de zeilen/doeken.

Het spookschip, zoals het schip van de Hollander in de sage genoemd wordt, is aanvankelijk slechts een schim. Het medium figurentheater biedt de mogelijkheid om dit in zij meest 'fantastische vorm' gestalte te geven. De schimmen van het schip mixen we met projectiebeelden van het live orkest.

Het idee 'oude theatertoren' wordt versterkt met het gebruiken van oude geluidsmachinerieën (donderplaat, windtrommels, regen-pijpen). Een aantal van deze effectmachines komen trouwens voor in de oorspronkelijke partituur van Wagner.

drama

Voor de uitbeelding van het drama maken we voor de hoofdpersonages gebruik van een vereenvoudigde bunraku techniek. De Vliegende Hollander is in de sage slechts een schim. Het schimmentheater biedt dan ook de mogelijkheid het hoofdpersonage nooit driedimensionaal te laten zien. In het verleden deed Theater Taptoe heel wat ervaring op met deze gestileerde beweginsvorm. Het harmonieus laten overvloeien van schimmen, projecties van het spelende orkest en het verstilde spel van de poppen leidt tot een vernieuwende mix van beeldtheater.

Regisseur Vincent Van den Elshout - die ook in 'Don G.' naar een juist evenwicht zocht tussen spel, muziek en licht - is ook voor deze productie geëngageerd. Alain Ongenaet (belichter) zoekt een evenwicht tussen licht en donker, schaduw en projectie en mengt deze technieken iedere avond 'life' tijdens de voorstelling.

Theater Taptoe vroeg aan Johan Thielemans om de productie dramaturgisch te begeleiden. Hij zorgde ervoor dat de nieuwe adaptatie de nodige raakvlakken blijft behouden met Wagners originele opera.

Info en tickets
zie kalender

Terug

...
...
foto's Luk Monsaert
...