I Solisti del Vento
Producties
...

Don G.

naar Don Giovanni van W.A. Mozart

Amore, Passione ed Infedeltà

In het kader van het Mozartjaar bundelden I Solisti del Vento en Figurentheater Taptoe hun krachten om Don G., gebaseerd op Mozarts opera “Don Giovanni”, op de planken te zetten. De voorstelling was sinds het voorjaar 2006 op een dertigtal plaatsen in België en Nederland te zien en kreeg veel bijval, mooie reacties en lovende recensies.

Don G. is een verhaal van liefde, passie en overspel. De bijzondere mix van figurentheater en live muziek zal omwille van zijn visualisering en ingenieuze scenografie zowel een volwassen als jeugdig publiek aanspreken.

Mmv/ism

coproducent: Theater Taptoe 

educatief omkaderd en ondersteund door Jeugd en Muziek Vlaanderen

Het verhaal vind je hier. Klik hier voor het fotoboek.
En je kan hier een compilatie-video van de voorstelling bekijken en downloaden.

Uitvoerders
I Solisti del Vento: 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 1 contrafagot

muzikale leiding Francis Pollet - muziekregie Frank Henderickx

Theater Taptoe: 5 poppenspelers

Luk De Bruycker - concept, dramaturgie, poppenspel

Dirk De Strooper - concept, toneelbeelden, ontwerp poppen, poppenspel

Yves Coumans, IIse Debrouwere en Roel Bouquet - poppenspel

regie Vincent van den Elshout

coaching poppenspel Fred Delfgaauw

De educatieve brochure (aangemaakt door Koen Laukens voor Jeugd en Muziek Vlaanderen) kan je hier downloaden. De begeleidende brochure voor leerkrachten vind je hier. De bijbehorende muziekfragmenten kan u per mail aanvragen.
De voorstelling duurt 65 minuten. Technische fiche.

Toelichting

In Don G. verrijkt I Solisti del Vento een volwaardig klassiek concert met een sterk visueel aspect. Vijf spelers van Theater Taptoe verbeelden het operascenario aan de hand van prachtige poppen en feeërieke maskers. Don G. verhaalt over een vrouwengek die bemint, bedriegt en de dood tart voor een verovering. Hij verovert de ene vrouw na de andere, maar blijft er nooit een trouw. Het verhaal is gereduceerd tot zijn essentie en is daardoor minder gecompliceerd dan de originele versie. Oorspronkelijk speelt de opera Don Giovanni zich af in Spanje, maar Don G. resideert in Venetië, in de tijd van Casanova, een figuur die ook in film en literatuur nog veelvuldig tot de verbeelding spreekt.

Centraal staat een grote tafel, erboven zweeft een onrustig kloppend hart … Het hart wordt nog voor de eerste noot weerklinkt doorboord door een pijl, het bloed besmeurt het maagdelijk witte tafellaken en vult de glazen. De spelers drinken het bloed, het feest kan beginnen … De tafel wordt achtereenvolgens plaats van de misdaad, balzaal, huwelijksledikant … De lakens zijn nu eens een damasten tafelkleed, dan weer zijden beddenlakens of een lijkwade. Don G. windt de kokette dames in flamboyante uitdossing om zijn vinger. Het poppenspel, gecoacht door de Nederlandse poppenautoriteit Fred Delfgaauw, is gestoeld op een vrije interpretatie van de Japanse Bunrakutechniek. In het zwart geklede acteurs manipuleren de bijna levensgrote poppen. De gelaatsuitdrukkingen van de poppen refereren aan de maskers van de Venetiaanse commedia dell’arte. Alleen de knecht Leporello, die er bij staat en ernaar kijkt, draagt een echt gezicht.

De operamuziek van Mozart zal men feilloos weten te herkennen. Mozarts tijdgenoot Triebensee bewerkte de bekendste aria’s en melodieën uit de opera in de vorm van een suite voor ‘die Harmonie’, een toen populaire blazersbezetting bestaande uit twee hobo’s, twee klarinetten, twee fagotten, twee hoorns en een contrabas of contrafagot ad libitum. Op die manier werden de vocale hoogtepunten van Mozarts opera buiten de operazaal, zelfs in open lucht, gepopulariseerd. De musici van I Solisti del Vento staan aan weerszijden van het podium opgesteld en nemen geregeld deel aan de theatrale acties.

Deze eigentijdse adaptatie van Don G. is een ideale laagdrempelige kennismaking met Mozarts opera-erfgoed, op een manier die recht doet aan muziek zowel als drama.

Reacties uit de pers

“In het Mozartjaar bewandelt niet iedereen platgetreden paden. De artistieke joint venture van het Antwerpse blazersensemble I Solisti del Vento en het Gentse figurentheatergezelschap Taptoe vertrekt vanuit een originele invalshoek.”

de Morgen, Jan De Smet

“I Solisti del Vento, opgesteld aan weerszijden van het toneel, vindt een mooi evenwicht tussen de tragische episodes en de lichtheid die zo eigen is aan Mozart. De musici blijven niet voortdurend aan de zijlijn, maar mengen zich geregeld voorzichtig onder de poppenspelers. De Mozartiaanse elegantie bij de blazers wordt weerspiegeld in de prachtig uitgedoste poppen en hun Venetiaanse maskers. Deze subtiele productie heeft zang noch woorden nodig om een kanjer van een Mozart-opera in miniatuur over te doen.”

de Standaard, Veronique Rubens

“Spetterende Don Giovanni, gespeeld in miniformaat.

Het publiek wordt overdonderd door de ongebreidelde fantasie en het visuele spektakel. Muzikaal is de voorstelling al even overrompelend. De blazers van I Solisti del Vento zijn volmaakt ingespeeld. Diep orgelend roepen de hoorns en de fagotten donkere kleuren op. Daarboven dansen lichtvoetig de hobo’s en klarinetten. De charme waarmee de blazers Mozarts medolieën laten klinken doet je het gemis van de zangstemmen vergeten.”

Haagse Courant (NL), Winand Van de Kamp

“Het werd een sprookjesachtige avond. Don G. was een uitstekende keus van De Regentes om invulling te geven aan het Mozartjaar. De gebaren en het decor waren rijk aan symboliek, het poppenspel ongelooflijk subtiel … maar het stuk was ook heel grappig en onderhoudend.”

Haag West Nieuws (NL), Lilian van Dijk

“Don G. is niet gewoon muziektheater, het is een onlosmakelijke versmelting van acteurs, poppen en muzikanten.”

Het Belang van Limburg, An Smets

“Met woorden dit schouwspel omschrijven is niet voldoende. Het moet bekeken en beluisterd worden en ik verzeker dat het publiek met grote voldoening en een lang bijblijvende positieve herinnering aan dit muzikaal poppenspel, waar menselijkheid centraal staat, de zaal zal verlaten.”

Brabo Online, Ludwig van Mechelen

Voorstellingen


Vr 18 april 2008, 20.00 uur Harelbeke, CC Het Spoor

Za 3 mei 2008, 20.30 uur Frouard, Lorraine (FR), Théâtre G. Philipe, slot van Festival Géo Condé

Ma 6 oktober 2008, 21.00 uur Turijn (I), 21.00 uur Turijn (I), Casa del Teatro Ragazzi e Giovani (Internationaal festival Incanti)

Wo 3 december 2008, 20.00 uur Herentals, CC 't Schaliken

Info en tickets
zie kalender

Terug

...
...
foto's Luk Monsaert
 
...

...
...