I Solisti del Vento
Producties
...

Olek
muziektheater voor 6+
naar Olek schoot een Beer


I Solisti del Vento en Theater Taptoe
tekst Bart Moeyaert - muziek Wim Henderickx - visueel materiaal Wolf Erlbruch & Theater Taptoe

De jonge Olek is niet zomaar een berenjager – hij is een jager met een goed hart. Waar het nodig is, steekt hij de handen uit de mouwen, en wat hij doet maakt het verschil. Hij knoopt de veter van een schoen, dicht gaten in een emmer, helpt een konijn uit een strop, redt een vleugellamme vogel, en komt zo ongemerkt in een heel dramatische situatie terecht. Twaalf meisjes worden vastgehouden in een betoverde tuin. Het is de baarlijke duivel die ze vasthoudt.
Het is wel even slikken, maar Olek doet als altijd: wat hij kan. Koelbloedig neemt hij het tegen de duivel op — en het scheelt niet veel of hij moet het met zijn leven bekopen. Maar Goede Daden, ook al zijn het Heel Kleine Goede Daden, worden vroeg of laat beloond. Kleine Dingen, ook al zijn het Heel Kleine Dingen - zoals een veertje - kunnen mensen redden.

Tijdens het seizoen 2008-2009 monteerden I Solisti del Vento met Theater Taptoe Olek schoot een beer in een nieuwe scenische versie. Geen muziekverhaal maar een volledig scenisch concept gebaseerd op de tekeningen van Wolf Erlbruch. Drie manipulatoren zitten vooraan op de scène. Zij vormen de leefwereld van Olek. Via projecties en schimmen brengen ze die tot leven, een life-animatiefilm als het ware. Door de bomen van het bos, vangen we nu en dan een glimp van de musici. Zij spelen de partituur van Henderickx. De woorden van Moeyaert worden tussen de noten verweven. Nu eens op muziek, dan weer in contrast ermee.

Credits
I Solisti del Vento klarinet, fagot, trompet, trombone, percussie, contrabas, viool

muzikale leiding Francis Pollet

coach muziek Frank Hendrickx

regie Dirk De Strooper

acteurs Emilie De Roo, Ann De Prest, Steve De Schepper

auteur Bart Moeyaert

componist Wim Henderickx

tekeningen Wolf Erlbruch

luxe-uitgave boek en cd: Querido

educatieve omlijsting, concept en productie Jeugd & Muziek Vlaanderen

Duurtijd:de nieuwe Olek is een productie voor 6+ van ongeveer 55minuten

Hier kan u de educatieve bijlage downloaden. (pdf)


Download hier de Olek video-compilatie (Quicktime - 51 MB)


Voorstellingen

zondag 18 oktober 2009, 16.00u Lanaken, Gemeenschapscentrum
zondag 10 januari 2010, 15.00u Schoten, CC De Kaekelaar
woensdag 13 januari 2010, 16.00u Menen, CC De Steiger
woensdag 13 januari 2010, 20.00u Menen, CC De Steiger
zondag 28 februari 2010, 15.00u Dendermonde, CC Belgica
zondag 7 maart 2010, namiddag Leuven, 30 CC
zondag 21 maart 2010, 13.30u Strombeek-Bever, CC Strombeek
zondag 18 april 2010, 11.30u Merksem, Cultuurcentrum

Uit de pers

Bart Moeyaert aan het woord

“Ik wou zeker niet herhalen wat ik al eerder gedaan heb'', zegt Bart Moeyaert. ,,De vuurvogel is een fout verhaal: oninteressant en fout opgebouwd. Ik ben gaan grasduinen in andere versies en zo bleek dat het eigenlijk een mengeling van zes sprookjes is. Ik ben dan aan de slag gegaan met die verhalen, waarin telkens de spanning tussen goed en kwaad belangrijk is. Mijn hoofdpersonage is een jongen die eropuit trekt om het goede te doen, maar dat blijkt niet altijd te lukken.”

de Standaard, Maarten Beirens

“In de diverse variaties van De vuurvogel komt het dilemma tussen goed en het kwaad scherp naar voren. Bijvoorbeeld: als je een dief de straat over helpt, heb je dan goed gedaan of net slecht? Was het niet beter geweest hem te laten staan, zodat hij overreden werd?” Het gevecht tussen goed en kwaad vormt de rode draad door Olek schoot een beer. Moeyaert: “Olek gaat erop uit om het goede te doen. Uiteindelijk komt hij ook in de tuin terecht waar de prins uit het oorspronkelijke verhaal in belandt. Daar wordt Olek geconfronteerd met de duivel. En meer kan ik niet verklappen.” Wat er van de mythische vuurvogel is overgebleven. “Die is herleid tot de leverancier van een veer.”

de Morgen, Ward Daenen

Wim Henderickx over Olek schoot een beer

Er zit schwung in Olek.  “En muziek”, zegt Wim Henderickx (° 1962), componist van hedendaagse muziek en opera. “Niettemin was het zwoegen om Barts ritmische tekst in mijn muziek in te passen. Maar na dat zwoegen was ik blij dat ik hiervoor had toegezegd.”

Henderickx heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. “Ik had sprookjesmuziek kunnen componeren waarbij Bart tussen de muziekpartijen door zou voorlezen. Ik had slaafs de tekst kunnen volgen, zodat de muziek louter zou ondersteunen. Dat wilde ik niet."

De muziek ondersteunt bij momenten wel (Moeyaert vertelt er zijn verhaal ook overheen), maar leidt voornamelijk toch een eigen leven. "Olek wordt begeleid door een klarinet, en het woud wordt verklankt door donkere partijen, met altijd een speciale touch in de percussie. Toch is mijn Olek geen Peter en de wolf. De instrumenten vertellen niet zomaar elk hun verhaaltje. En een tonaal lied om na te fluiten is er ook niet.”

Het is net een tikkeltje abstracter allemaal. Muziek met valse noten, dus, maar wel degelijk toegankelijk. Henderickx' Olek is helder opgebouwd. “Als ik voor jongeren schrijf, wil ik vooral duidelijk zijn.” De muziek refereert niet rechtstreeks aan Stravinsky, zo blijkt. “Ik recycleer geen motieven. Maar ik geef wel knipogen, hier en daar.”

de Morgen, Ward Daenen

Over de premièrevoorstellingen van Olek schoot een beer

“Olek schiet in de roos...

De muziek van Wim Henderickx (die voorts niets met Stravinsky te maken heeft) vult het verhaal treffend aan. Zelfs met de beperkte middelen van het zevenkoppige ensemble schept Henderickx consequent zijn eigen, duidelijk hedendaagse, klankwereld die moeiteloos zelfs de jongste luisteraars in de zaal in de ban hield.

Een klarinetmelodie voor Olek, kleurrijke details van de percussie, dreigende klanken voor het woud en de tovertuin, een weemoedig volkslied voor de twaalf meisjes: Henderickx kiest steeds voor bevattelijke elementen die op een vanzelfsprekende wijze toch eigentijds klinken, net zoals Moeyaerts heldere tekst een deugddoende 21ste-eeuwse 'no nonsense'-attitude uitstraalt zonder de essentie van het sprookje (een conflict tussen goed en kwaad) geweld aan te doen.”

de Standaard, Maarten Beirens

Toelichting

Bart Moeyaert schreef de tekst van Olek schoot een beer op verzoek van Jeugd en Muziek Vlaanderen voor een muzikaal verhaal, gebaseerd op het thema van de Vuurvogel, een oud Russisch sprookje dat door Stravinsky op muziek werd gezet. Olek schoot een beer barst van het vertelplezier, met een pittig ritme en de herhalingen die bij een klassiek verhaal horen.

Bart Moeyaert debuteerde als schrijver op 19-jarige leeftijd met het jeugdboek ‘Duet met valse noten’. Zelf zegt hij “Ik ben nooit schrijver geworden, omdat ik er altijd al één was”. Zijn werk, zoals o.a. Kus me, Blote handen, Het is de liefde die we niet begrijpen en Broere worden door critici poëtisch, sfeervol, filmisch genoemd. De boeken zijn vaak bekroond in binnen- en buitenland en verschenen tot hiertoe in vijftien talen. Hij beperkt zich niet tot het schrijven van boeken: ook gedichten, scenario’s en toneelstukken pent hij neer en steeds vaker staat hij zelf op het podium, als verteller of acteur. Na eerder samen met Gerda Dendooven goud gesmeed te hebben van het Slowaakse sprookje Berona (Luna van de boom) en met Wolf Erlbruch van het Bijbelse Genesis (De schepping), pakt Bart Moeyaert nu het Russische De vuurvogel aan.

Bart verdiepte zich in het verhaal en ontdekte dat er meer versies van het sprookje bestaan, alle met eigen elementen en maar telkens met een foute moraal. “Een prins wordt beloond voor het feit dat hij een Vuurvogel gevangen neemt, terwijl de Vuurvogel er niet om gevraagd heeft om gevangen genomen te worden”. (uit nieuwsbrief VRO jg. 2 nr. 3) Die foute moraal zet Bart Moeyaert recht. Hij voorziet zijn Vuurvogel van een heldere verhaallijn en neemt de verhouding goed-kwaad als uitgangspunt: de kleine Olek onderneemt een tocht in het woud en probeert ‘goed’ te doen.

De jonge Olek is niet zomaar een berenjager – hij is een jager met een goed hart. Waar het nodig is, steekt hij de handen uit de mouwen, en wat hij doet maakt het verschil. Hij knoopt de veter van een schoen, dicht gaten in een emmer, helpt een konijn uit een strop, redt een vleugellamme vogel, en komt zo ongemerkt in een heel dramatische situatie terecht. Twaalf meisjes worden vastgehouden in een betoverde tuin. Het is de baarlijke duivel die ze vasthoudt.

Het is wel even slikken, maar Olek doet als altijd: wat hij kan. Koelbloedig neemt hij het tegen de duivel op — en het scheelt niet veel of hij moet het met zijn leven bekopen. Maar Goede Daden, ook al zijn het Heel Kleine Goede Daden, worden vroeg of laat beloond. Kleine Dingen, ook al zijn het Heel Kleine Dingen - zoals een veertje - kunnen mensen redden.

De Vlaamse componist Wim Henderickx voorziet het verhaal van bijbehorende muziek voor een zevenkoppige diverse bezetting.

Wim Henderickx voorstellen hoeft waarschijnlijk niet. De Antwerpse componist is zonder twijfel één van de interessantste protagonisten op de Vlaamse compositiescène. Zijn composities worden op internationale podia gebracht. Naast tal van grote symfonische werken, enkele opera’s en talrijke kamermuziekwerken heeft hij ook enkele jongerenproducties op zijn palmares staan. Met zijn jongerenopera Achilles oogstte hij succes in België en Denemarken. Eerder werkte hij ook samen met de educatieve dienst van de Munt in Orpheus: Toverzanger in de onderwereld. Wims partituren worden gekenmerkt door een solide bouw, wisselende kleursonoriteiten en een intense expressiekracht. Buitenmuzikale impulsen stimuleren zijn componeren.

Henderickx opteerde in Olek schoot een beer voor een intense verweving tussen muziek en woord, waarbij de muziek soms tussen en soms bovenop de tekstfragmenten geplaatst wordt. De muziek valt, samen met het verhaal, met de deur in huis, en samen nemen ze je als in een rollercoaster mee naar het einde toe met snelle passages, pauzes, dan weer uitbundig, dan weer een toegankelijk thema, bevreemdende klanken of instrumenten die op een bijzondere manier worden gebruikt, en emoties die blijven nazinderen.

Educatief luik

Aan de voorstelling is een educatief luik gekoppeld, het terrein bij uitstek van Jeugd & Muziek Vlaanderen. De klasjuf of meester kan met Olek aan de slag gaan: Jeugd & Muziek Vlaanderen maakt een bijbehorende educatieve brochure, waarmee de leerlingen aan de hand van achtergrondinformatie en doe-opdrachten perfect voorbereid kunnen worden op het concertbezoek.

Terug

...
...
© Wolf Erlbruch uit Olek schoot een beer van uitgeverij Querido
...
 
© Luk Monsaert
...

© Luk Monsaert